Hoe doe je het toch?! – Deel 4 – Sport

Hoe doe je het toch-! (8)

Altijd weer krijg ik de vraag “Hoe doe je het toch?!” en als ik het heb uitgelegd krijg ik elke keer dezelfde opmerking “Knap van je hoor!”. Als je het op die manier bekijkt, zonder ooit deze keuze gemaakt te hebben, is het inderdaad knap. Welke keuze? Vet verbranden en daarmee afvallen, in een gezond gewicht komen en spieren opbouwen.

*Let wel, ik ben geen expert op het gebied van voeding, sport of welke vorm van afvallen dan ook. Dit is mijn verhaal, hoe ík ervoor heb gezorgd dat ik 30 kilo ben afgevallen. Wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken. Dus lees mijn verhaal en ga daarna zelf kijken wat jij kan doen om zelf gewicht kwijt te raken (als dit nodig is natuurlijk).

Deel 1 – Mindset
Deel 2 – Voeding aanpassen
Deel 3 – Voeding bijhouden

Na 3 jaar te hebben stil gezeten en 20 kilo te zijn aangekomen werd het echt tijd om te gaan sporten. Ik wilde tenslotte mijn levensstijl veranderen en daar hoort bewegen bij. Ik was door mijn nieuwe opleiding en nieuwe woonplaats gestopt met judo, karate en jiujitsu. Daardoor ging ik van 7 uur sport in de week, naar 0 uur…

Gezondheid was gekelderd

Het stoppen met sporten had de nodige gevolgen voor mijn gewicht, maar ook mijn gezondheid. Ik kreeg hele hevige hooikoorts, een chronisch ijzer tekort waarvoor ik nu nog steeds medicijnen slik en daarnaast heb ik ruim 2 jaar bij een longarts gelopen vanwege een dubbele longontsteking en pleuritis (ontsteking van het longvlies), met mijn hooikoorts en bronchitis achtergrond bleef ik lang in nabehandeling.

Willen opbouwen en willen opgeven…

100 kgOp het moment dat ik weer begon met sporten woog ik iets meer dan 100 kilo, ik kan je vertellen dat elke beweging dan zwaar is. De warming-up van de judoles was een hel, een aantal rondjes rustig hardlopen zorgde ervoor dat ik na 3-4 rondjes buiten adem aan de kant lag, benen omhoog anders viel ik flauw. Er zijn zoveel momenten geweest waarop ik dacht dat het totaal geen zin had, dat de tranen in mijn ogen stonden omdat het zo ongelooflijk zwaar was en er niets lukte.

Maar ondanks dat heb ik de drive om mij niet gewonnen te geven, ik moet en zal doorgaan. Ik wilde per se het niveau halen wat ik had voordat ik stopte met sporten en het liefst werd ik beter dan dat. Op het moment dat ik stopte woog ik ongeveer 90-92 kilo en had toen al iets moeite met mijn conditie ondanks het feit dat ik heel sterk was.

Fitness en krachttraining

2013-10-09 19.27.43-1Na een jaar sporten waren er duidelijke veranderingen, maar door mijn afstuderen bleef mijn gewicht een tijd stabiel (iets met emotie-eten en stress…). Ik had nóg een verandering nodig en besloot te gaan fitnessen in oktober 2013. Toen ik daarmee begon woog ik ongeveer 95 kilo, ik was bijna op het gewicht wat ik had voor ik stopte met sporten wat al een mijlpaal op zich was.

Het was behoorlijk spannend en eng om te beginnen met fitness, maar wat toen het eind van mijn warming-up was is nu al lang niet meer mijn begin, ik ben veel verder dan dat. Inmiddels heb ik een aantal verschillende schema’s gehad en de oefeningen worden steeds uitdagender. We krijgen de laatste tijd schema’s die ons ondersteunen bij de judo en de bewegingen die daarbij komen kijken. Super fijn!

Ik zal later een blog schrijven over wat ik doe met fitness en wat het mij heeft opgeleverd.

Polar FT7 en Jawbone UP24

2015-05-11 21.55.34Ik gebruik tijdens de fitness een sporthorloge om mijn hartslag te meten, zo heb ik een accuraat beeld krijg van hoe ver ik kan gaan. Of hoe lang ik nog moet wachten tussen twee sets van een zware oefening in.

Daarnaast kan ik zien hoeveel calorieën ik heb verbrand in de tijd dat ik aan het trainen ben geweest. Met die informatie kan ik vervolgens bepalen of ik nog iets moet eten (IIFYM).

Misschien niet 100% sport, maar mijn Jawbone UP24 helpt zeker in de hoeveelheid beweging die ik op een dag krijg. Deze activiteitenmeter telt mijn aantal stappen, monitort mijn slaap en kan ik activiteiten invullen om de verbrande calorieën te bekijken. Ook krijg ik, wanneer ik mijn eten bijhoud in MyFitnessPal, een cijfer van Jawbone hoe goed mijn eten die dag was.

JawboneUP24Heel wat statistieken kan je eruit halen, vooral het zien van de vooruitgang in aantal weken en maanden. Het meest blij ben ik met de slaap functie, als ik mij brak voel in de ochtend kan ik zien waar dat aan ligt, of ik slaap de hele nacht licht of ik ben een aantal keer wakker geweest. Wat betekent dat ik mijn slaapkwaliteit zou moeten verbeteren.

Helaas kan ik de Polar nergens aan koppelen, niet aan Jawbone en niet aan MyFitnessPal, dus dat is elke keer handmatig invoeren hoeveel ik heb verbrand. Een upgrade binnen deze spullen zou een combinatie kunnen zijn van een sporthorloge met een stappenteller en slaapmeter. Een all-in-one lifetracker zou ik dat denk ik moeten noemen.

Passie in sport

Doordat ik weer met de judo ben begonnen heb ik mijn passie voor het lesgeven weer ontdekt.Inmiddels geef ik les aan twee groepen bij JudoVianen en ga ik per september de opleiding doen tot judoleraar A. Wie weet wat dat mij nog gaat brengen.

Daarnaast probeer ik een tweede passie voor krachttraining te vinden en ontwikkelen, want ik vind dat zo ontzettend gaaf om te doen, maar het blijft nog wat spannend en een klein beetje eng zo tussen al die spierbonken in de sportschool. Want dat droomlichaam is realistisch alleen moet ik daar veel voor doen en dat is soms heel zwaar, fysiek en vooral mentaal.

Fietsen

Dat doe ik nu veel liever dan vroeger! Ik ga zelfs binnenkort op zoek naar een nieuwe fiets, een sportieve tourfiets waarop ik langere afstanden makkelijker kan afleggen. De fiets die ik nu heb is redelijk aan het eind van zijn latijn aan het raken, versnelling 4 en 5 zijn niet prettig meer om in te fietsen en ik ben uit het model gegroeid.

In juni zijn we naar Meerkerk op en neer gefietst om een ijsje te gaan halen. Dat is voor ons 12,8 kilometer heen én terug. Ruim 25 kilometer gefietst op één avond, ik was kapot maar oh wat was het heerlijk. Zie hieronder het filmpje wat we met de GoPro hebben gemaakt tijdens deze rit.

Springlevend

10313378_1170402939653544_4639901126116300861_nGelukkig kan ik nu zeggen dat ik al lange tijd ben uitbehandeld bij de longarts, ik al jaren geen internist heb gezien, ik 1-2 keer per jaar naar de huisarts ga (in plaats van 20-30 keer) en mijn conditie en kracht vele malen beter is dan vroeger. Maar ik weet dat ik veel beter kan dan nu en dat er veel meer mogelijk is. Met een vetpercentage wat nog behoorlijk kan zakken en kracht die opgebouwd kan worden heb ik een droom voor ogen.

Een droom die ongelooflijk zwaar is om te behalen, een droom die zowel fysiek als mentaal heel veel van mij vraagt, een droom die ik alleen kan behalen met ups en downs. Maar het is wel een droom waarvan ik weet dat het realistisch is. Alleen hoe lang het duurt voor ik daar ben, kan ik alleen achteraf vertellen. Mijn droom is een atletisch en sterk lichaam.

Totdat ik mijn droom behaal voel ik mij op dit moment springlevend (oké de ene keer wat meer dan de andere) en zal ik proberen alles er uit te halen wat er in zit hoe moeilijk ook.

In het volgende deel ga ik in op supplementen, welke ik gebruik, wat ze moeten doen en of ik daadwerkelijk iets er van merk.

Volg mij

Op Instagram houd ik mijn complete fit-journey bij, van wat ik doe, wat ik eet en hoe mijn voortgang eruit ziet. Dus hop naar Instagram! Wie weet volg ik jou terug 🙂

Instagram

Ik wil jouw serie volgen!

Supertof! Wie weet kan ik jou inspireren met mijn verhaal. Wanneer je je rechts op de pagina inschrijft voor de blog-updates ben je altijd het snelst op de hoogte van een nieuwe blog. Ook op mijn Facebookpagina en Twitter ben je direct op de hoogte als ik een nieuwe blog heb gepublieerd. Zie ik je daar?

Sandra

 

Vertel me, wat denk jij?