Hoe doe je het toch?! – Deel 3 – Voeding bijhouden

Hoe doe je het toch-! (7)

Altijd weer krijg ik de vraag “Hoe doe je het toch?!” en als ik het heb uitgelegd krijg ik elke keer dezelfde opmerking “Knap van je hoor!”. Als je het op die manier bekijkt, zonder ooit deze keuze gemaakt te hebben, is het inderdaad knap. Welke keuze? Vet verbranden en daarmee afvallen, in een gezond gewicht komen en spieren opbouwen.

*Let wel, ik ben geen expert op het gebied van voeding, sport of welke vorm van afvallen dan ook. Dit is mijn verhaal, hoe ík ervoor heb gezorgd dat ik 30 kilo ben afgevallen. Wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken. Dus lees mijn verhaal en ga daarna zelf kijken wat jij kan doen om zelf gewicht kwijt te raken (als dit nodig is natuurlijk).

Deel 1 – Mindset
Deel 2 – Voeding aanpassen

Voeding blijft het belangrijkste rondom afvallen, in de vorige delen vertelde ik hoe ik heb besloten mijn leven om te gooien en hoe ik mijn eetpatroon en voeding heb aangepast. Nu vertel ik hoe ik weet hoeveel ik moet eten en hoe ik dat bijhoud.

Niet te weinig eten

11429721_932134613512744_723275074_nWaar je op moet letten is dat je niet te weinig eet. Wanneer je te weinig eet gaat je lichaam over op een spaarstand en wordt er juist sneller vet opgeslagen dan verbrand. Eet je genoeg dan hoeft je lichaam niets op te slaan en kan het zelfs vet gaan verbranden. Wil je weten hoeveel calorieën je per dag nodig hebt? Dat kun je zelf berekenen.

Oh en lees dit artikel over calorieën, want de ene calorie is de andere wel. Zo heb je diverse crash-diëten met shakes en andere maaltijdvervangers die zorgen dat je veel afvalt. Dit komt enkel doordat deze diëten gigantisch laag in calorieën zitten en ervoor zorgen dat je lichaam in spaarstand schiet. Je verliest snel vocht en spiermassa, maar geen vetmassa terwijl dat juist is wat je kwijt wilt. Mijn advies, blijf uit de buurt van dergelijke crash-diëten.

Wanneer je het aantal calorieën dat je nodig hebt weet, kun je daar naar gaan eten. Dat betekent dat je je voeding moet bijhouden, daar zijn gelukkig apps voor om het allemaal wat makkelijker te maken.

Je kunt zelfs verder in detail treden en de macro’s berekenen, dat zijn koolhydraten, vetten en eiwitten. Ik heb dit gedaan en probeer elke dag veel eiwitten te eten, iets minder koolhydraten dan ik zou moeten en weinig vet. Op die manier kan ik in combinatie met krachttraining sterker worden en afvallen tegelijkertijd. Het is echter heel lastig om de goede balans te vinden, daar wil het soms nog mis gaan bij mij. Dus ik heb nog genoeg te leren.

MyFitnessPal

10354537_389830691216923_1765469576_nOm mijn eten bij te houden gebruik ik MyFitnessPal. Hier kan je precies zien wat je eet, als je weegt wat je eet kan je helemaal precies zien waar je te veel of te weinig van hebt gegeten. Toen ik hiermee begon schrok ik van de hoeveelheid eten die ik naar binnen werkte. Een goede eyeopener. Ik track niet elke dag mijn eten, maar probeer wel regelmatig een dag bij te houden om te zien of ik nog op de goede weg zit.

Hieronder zie je een dag waarop ik behoorlijk netjes heb gegeten. Mijn dagelijks caloriedoel is 1400, maar wordt hoger zodra ik ga sporten. Daarom hield ik op deze dag 850 calorieën over en heb ik 1323 calorieën genuttigd, wat weer gunstig is voor mijn afvallen. Deze dag had ik zeker veel meer moeten eten, maar deze dag sporten was een bizar goede avond, waarin ik ruim 800 calorieën heb verbrand, dat gebeurd niet zo snel. Meestal zit ik rond de 500-600 calorieën qua verbranding. Ik probeer netto niet onder de 1100-1200 calorieën uit te komen om ervoor te zorgen dat mijn lichaam niet in spaarstand gaat, dat was deze avond eigenlijk niet gelukt…

Mocht je mij willen toevoegen kan dat hier.

mfp

Lezen, kijken, leren

11189553_726691744101527_2099218676_nTijdens alle veranderingen heb ik mij zoveel mogelijk proberen in te lezen in wat verschillende voedingsstoffen met je doen en wat je nodig hebt. Nu is dit voor ieder persoon verschillend en dat ligt vooral aan de mate van beweging die je krijgt. Een sporter eet meer dan iemand die niet sport. Maar verschillende sporters eten weer verschillende dingen, de een meer koolhydraten, de ander meer eiwitten. De balans in je eten vinden moet je helemaal zelf doen. Zoals je hierboven kan zien is het heel moeilijk om met verantwoord eten gedurende de hele dag een goede trainingssessie in de avond op te vangen.

Om meer te leren lees ik verschillende websites en blogs, maar kijk ik ook heel veel video’s. Zoals ik in het vorige deel al aangaf is bijvoorbeeld ObeseToBeast een inspiratiebron en YouTuber ChelseaLifts, maar ook de blogs van MyFitnessPal, Fannetiek en Fitness Tips. Ik heb nog veel meer inspiratiebronnen, maar die komen in een andere blog aan bod.

Hulp

11377557_1679459035620747_108013461_nNu zou het extreem knap zijn als ik dit allemaal zelf zou doen, gelukkig heb ik hulp bij het bereiken van mijn doelen. Coen doet mee met mijn dieet én motiveert mij als het allemaal een beetje tegen zit. Daarnaast is hij net zo geïnteresseerd in voeding en sport, dus kunnen we elkaar op die manier fijn aanvullen en helpen. Ook het koken is voor hem niet vreemd en kookt hij het liefst mee.

We sporten ook fanatiek samen: judo, jiujitsu en fitness. Zo houden we elkaar van de bank en in beweging, al is een avondje bankhangen soms zo erg lekker 😉 We hebben wel eens een avond gehad waarop we allebei eigenlijk geen zin hadden om te gaan fitnessen, we waren allebei ontzettend moe en gaar, maar geen van ons twee kon een reden bedenken om thuis te kunnen blijven (oh wat slecht..!) waardoor we uiteindelijk keihard zwoegend in de sportschool stonden.

Het grote voordeel voor hem is dat ook hij kan afvallen en spieren kan opbouwen. Hij is inmiddels 14 kilo kwijt.

Cheaten

Tja, dat hoort er toch bij? Ik heb al eerder een artikel geschreven over IIFYM (If It Fits Your Macros) waarin ik uitlegde dat je prima een reep chocolade of een zak chips kan eten zonder dat ik problemen hoeft te geven. Dat doe ik dus ook heel af en toe. Een etentje is geen probleem, een biertje met bitterballen net zo min. Zo lang ik de rest van mijn voeding in de gaten blijf houden, kan die enkele ‘cheat’ er prima in. Een taartje op een verjaardag of een koekje bij de koffie hebben hetzelfde label, zo lang ik er de rest van de dag maar rekening mee houd dat ik ’s avonds of wanneer dan ook een ‘cheat’ heb. Daar merk je echt niets van op de weegschaal.

11355996_1642446156044041_2064942441_nBegin juni was ik op motorvakantie, die week wist ik dat er veel gegeten ging worden. Dat resulteerde in 2 kilo aankomen, máár die 2 kilo was er met een week weer af. Veel gewicht wat je in een vakantie aankomt is vocht, dat ben je het snelst kwijt, dat kleine beetje vet wat je extra hebt opgeslagen is wat hardnekkiger, maar ook dat komt er snel weer vanaf. Als je maar terug gaat naar het eetpatroon wat je voor de vakantie ook had.

Als ik deze zomer een week naar Berlijn ga, weet ik dat er veel bier gedronken gaat worden en dat er genoeg braadworsten en andere lekkernijen zijn. Dat zij zo, ik wil niet in de vakantie mijzelf verplichten tot het meten van mijn voedingswaarden, daar is het tenslotte vakantie voor. Maar ik zal tóch op zoek gaan naar verantwoorde maaltijden, hetzij in restaurants of aan de straat. Berlijn is daar groot genoeg voor.

In het volgende deel ga ik in op sporten en hoe dat kan helpen bij vet verbranden.

Volg mij

Op Instagram houd ik mijn complete fit-journey bij, van wat ik doe, wat ik eet en hoe mijn voortgang eruit ziet. Dus hop naar Instagram! Wie weet volg ik jou terug 🙂

Instagram

Ik wil jouw serie volgen!

Supertof! Wie weet kan ik jou inspireren met mijn verhaal. Wanneer je je rechts op de pagina inschrijft voor de blog-updates ben je altijd het snelst op de hoogte van een nieuwe blog. Ook op mijn Facebookpagina en Twitter ben je direct op de hoogte als ik een nieuwe blog heb gepublieerd. Zie ik je daar?

Sandra

Vertel me, wat denk jij?