Hoe doe je het toch?! – Deel 2 – Voeding aanpassen

Hoe doe je het toch-! (4)

Altijd weer krijg ik de vraag “Hoe doe je het toch?!” en als ik het heb uitgelegd krijg ik elke keer dezelfde opmerking “Knap van je hoor!”. Als je het op die manier bekijkt, zonder ooit deze keuze gemaakt te hebben, is het inderdaad knap. Welke keuze? Vet verbranden en daarmee afvallen, in een gezond gewicht komen en spieren opbouwen.

*Let wel, ik ben geen expert op het gebied van voeding, sport of welke vorm van afvallen dan ook. Dit is mijn verhaal, hoe ík ervoor heb gezorgd dat ik 30 kilo ben afgevallen. Wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken. Dus lees mijn verhaal en ga daarna zelf kijken wat jij kan doen om zelf gewicht kwijt te raken (als dit nodig is natuurlijk).

Deel 1 – Mindset

Deel 2 begin ik expres over voeding, dit is het belangrijkste om goed onder de knie te krijgen om af te kunnen vallen. Ik ben geen expert op het gebied van voeding en ik weet wat er voor mij werkt, dat heb ik hieronder uitgeschreven. Zie het als inspiratiebron om jouw dieet aan te vullen.

Het ontbijt is zo belangrijk!

10990549_520490931422425_582858506_nNadat ik wist dat ik wilde veranderen, ben ik gaan kijken waar ik kon veranderen. Het eerste wat ik heb omgegooid is mijn ontbijt. Hoezo? Nou, deze was heel slecht… Naast het glas melk en soms een glas sinaasappelsap (wat wel kan) ging er een grote bak vanille vla mét hageslag en een plak ontbijtkoek met dikke laag boter naar binnen.

Dat ontbijt heb ik meteen geschrapt en ben ik over gegaan op 7-granen pap of yoghurt, samen met een glas melk en soms een glas sinaasappelsap erbij. Tegenwoordig eet ik wisselend in de ochtend. Soms kwark, dan weer 7-granen pap, soms een eiwit-shake en af en toe brood, maar nooit meer een bak vla. En een eitje mag ook niet ontbreken natuurlijk, al is dit vaak alleen in het weekend een onderdeel van het ontbijt, omdat we er dan tijd voor hebben.

Dan de lunch

Deze relatief kleine aanpassing bij het ontbijt zorgde ervoor dat ik ongeveer 5 kilo afviel. Mijn lunch liet soms nog wel wat te wensen over, het halen van eten op school was altijd erg makkelijk. Wat resulteerde in een broodje worst, kaasbroodjes, frikandelbroodjes of (nog erger) chocolade en snoep…

11208479_409475685844260_1815950358_nDe lunch heb ik relatief laat pas aangepast in mijn schema, ik ging namelijk door stage en werk vanzelf lunchen met brood en beleg. Pas in de laatste maanden lunch ik af en toe iets heel anders dan brood en probeer ik wanneer ik wel brood eet goed mijn beleg te kiezen. In plaats van chocoladepasta neem ik pindakaas, maar ook kipfilet, rosbief en rookvlees zijn goede alternatieven. Af en toe neem ik nog wel eens een boterham met hagelslag of iets anders zoets, want soms is dat gewoon erg lekker 😉

Naast brood lunch ik soms met wraps of een maaltijdsalade, met of zonder pasta. Deze twee dingen combineer ik vaak met vis, veelal tonijn. Ik had nooit gedacht dat ik tonijn (uit blik) zo ontzettend lekker zou vinden in diverse gerechten. Dus dat gaat geregeld ergens doorheen.

Avondeten was lastig aanpassen voor mij

11256742_849779385089975_1002177961_nDan komt het avondeten, dat is lastiger voor mij om aan te passen. Niet omdat ik dit al goed deed (juist niet), maar meer omdat ik alles zo ontzettend lekker vind. En wanneer ik iets lekker vind, wil ik daar meer van. Porties maken en je er aan houden is dus een probleem, dit is het laatste wat ik heb doorgevoerd in mijn eetpatroon, Coen een beetje meer dan ik, want mannen hebben meer nodig dan vrouwen.

Wat ik wel vrij snel heb aangepast is het soort eten. Niet alleen maar aardappelen, vlees en groente, maar ook gerechten met rijst, couscous, tortilla’s, pasta en verschillende zelfgemaakte soepen. Als je mijn blog al langer volgt weet je dat we een aantal keren een HelloFresh doos hebben gehad. Hierdoor zijn we veel gevarieerder gaan eten, een aanrader dus.

Iets wat ik nooit had gedacht vol te houden is het niet meer gebruiken van de friteuse. We hebben eind 2013 de frituurpan leeg gegooid en schoongemaakt. Sindsdien staat deze netjes in de kast en wordt hij niet meer gebruikt. We hebben ook weinig zin of behoefte meer aan frites of ander gefrituurd eten. Als we al iets willen moeten we het halen en is de drempel hoger. Dan maak ik liever gebakken aardappelen of aardappelen uit de oven, dan frietjes.

De laatste keer dat we daadwerkelijk op waren gestaan om frites te halen, met kroket, eindigden we op een terrasje met een broodje tonijnsalade en een broodje geitenkaas. De verstandige keuzes beginnen het nu te winnen van de vette hap.

Snacks

1725305_1451084201864209_1619529571_nFruit! Iets wat ik vroeger probeerde te ontwijken (…) is nu standaard onderdeel van mijn dagelijks dieet. Elke ochtend sowieso één stuks fruit, soms in de middag nog een keer. Nu in de zomer is het helemaal makkelijk om divers fruit te eten. We hebben nu watermeloen, aardbeien, kersen, pruimen en meer. Heerlijk! Gelukkig kan je in Nederland het hele jaar door fruit krijgen, sowieso appels, bananen en sinaasappels die hier regelmatig genuttigd worden.

In de avond was het heel makkelijk om een zak chips open te maken, of een zak borrelnootjes leeg te eten. Dat hebben we vrij snel gestopt, door het niet meer te kopen. Want als het niet in huis is, kan je het ook niet eten. Heel soms komt er nog eens een zak chips in huis, maar die gaat vervolgens 2-3 dagen mee in plaats van 2-3 uur.

We kopen nu liever een zak gebrande noten, ongebrand en ongezouten is nóg beter voor je. Maar wij vinden gebrand en gezouten nu eenmaal lekkerder. Dus eten we er niet zo heel veel van per keer. Olijven zijn ook erg lekker om te snacken!

Stapsgewijs

DSC04639Het lijkt misschien zo dat bovenstaande aanpassingen meteen aan het begin van mijn nieuwe levensstijl zijn doorgevoerd, maar dat is niet het geval. Ik heb pas wijzigingen doorgevoerd op het moment dat ik de laatste aanpassing daadwerkelijk vol kon houden.

Eerst het ontbijt onder de knie krijgen, daarna de lunch, daarna het avondeten en de porties. Vergeet ook het snacken niet! Dat is overdag makkelijker aan te passen dan ’s avonds op de bank kan ik je vertellen.

In het volgende deel ga ik in op het bijhouden van je eten en hoe je jouw caloriebehoefte kan uitrekenen. Ook geef ik aan dat een cheat-maaltijd of snack echt geen kwaad kan en wat ik doe als ik op vakantie ben.

Volg mij

Op Instagram houd ik mijn complete fit-journey bij, van wat ik doe, wat ik eet en hoe mijn voortgang eruit ziet. Dus hop naar Instagram! Wie weet volg ik jou terug 🙂

Instagram

Ik wil jouw serie volgen!

Supertof! Wie weet kan ik jou inspireren met mijn verhaal. Wanneer je je rechts op de pagina inschrijft voor de blog-updates ben je altijd het snelst op de hoogte van een nieuwe blog. Ook op mijn Facebookpagina en Twitter ben je direct op de hoogte als ik een nieuwe blog heb gepublieerd. Zie ik je daar?

Sandra

Vertel me, wat denk jij?