A tot Z van mij – M van Motorrijden

DSC02863Mijn moeder vertelde mij ooit dat ik vroeger fan was van één bepaald stuk speelgoed dat ik had. Een doorzichtige scooter waarin je alles kon zien bewegen. Later had ik een mini-helm waar een nog kleinere motorrijder uit kwam rijden wanneer je deze aantrok en daarna lanceerde. Ook bij mijn Playmobil verzameling had ik de nodige motoren.

Verder wilde ik altijd een kaart aan mijn fiets, zo een die je tussen je spaken stopte zodat er een zoemend geluid uit kwam. Hard rijden op de fiets was/is sowieso erg leuk dus ik wilde graag een motor, want dan hoefde ik niet zo hard te trappen 😉

Dus toen ik eenmaal begon dat ik mijn motorrijbewijs wilde halen als ik oud genoeg was, was voor mijn ouders geen verassing. Ik had daarom ook alle toestemming, alleen onder één voorwaarde: ik moest eerst mijn autorijbewijs halen, daarna mocht ik pas gaan lessen voor de motor.

Rijlessen

Zo gezegd, zo gedaan. In 4 maanden tijd had ik mijn autorijbewijs in de pocket en kon ik eindelijk gaan leren motorrijden. De eerste keer op een tweewielig beest is geweldig, de eerste vraag die ik had was “Hoe ga ik dit ooit zelf kunnen doen?!”. Maar na de eerste meters was ik helemaal verkocht.

Tijdens de rijlessen heb ik gezweet, gelachen, genoten en ben ik één keer gevallen… Gelukkig op een oefenterrein, zonder hoge snelheid. Tijdens een halve draai niet fel genoeg draaien en de stoeprand raken, plop daar lig je dan. Eerst schrik, maar na een paar tellen zat ik weer op de motor en scheurde ik weer door de oefeningen.

4288_1103420220154_5192092_n

Terwijl ik nog aan het lessen was stond er vrij snel een motor in de achtertuin. Het idee van mijn vader om al tijdens mijn rijlessen langs een motorzaak te gaan veranderde in de aankoop van mijn eerste motor: een Suzuki GS500.

Ik kocht de motor in juli, toen wist ik niet eens wanneer ik ging afrijden… Gelukkig kon ik half september de weg op voor het rijbewijs. Geslaagd!

Door weer en wind

Sinds dat moment heb ik in 5 jaar tijd 30.000 km gereden, door weer en wind. Zon, regen, hagel, sneeuw, ijs, niets was voor mij te gek. Je kunt je wel voorstellen dat mijn motor veel te verduren heeft gehad en ook de nodige onderhoud vroeg. Dat werd mij op den duur te veel. Inmiddels had ik een auto gekocht en werd de motor meer luxe dan noodzaak. Tijd voor een andere motor!

2013-04-06 13.02.39

Inmiddels rijd ik ruim twee jaar op deze Suzuki Bandit (GSF) 650S. Het is hetzelfde type motor als waar ik rijlessen op heb gehad, alleen deze heeft een kuipje. Je kunt wel zeggen dat ik voor alsnog vrij merk-trouw ben 😉

Maar ik heb niet alleen maar Suzuki gereden, ik heb Yamaha, Honda en BMW gereden. Allemaal te leen. De BMW was een geweldige beleving. Samen met Coen heb ik meegedaan aan de oldtimertocht van Vianen. Hiervoor mochten we twee BMW motoren lenen van de tante van Coen. Wat een geweldige dag was dat! Ondanks het feit dat we door een mankement de toer niet konden afmaken.

2014-06-21 11.06.57De droom voor een eigen BMW motor is er nog steeds en geloof me, over een paar jaar staat er zeker een BMW motor bij mij in de tuin. Nog even doorsparen, dan is die K1300R of F800GT de volgende 😉

De drie musketiers

Of de Biker Mice from Mars, wat jij wilt 😉 Coen zijn broertje heeft ook zijn rijbewijs en een motor (ook een Bandit!), dus veel dingen proberen we met z’n drieën op de motor te doen. Voor dit jaar is het idee dat we met z’n drieën op een korte motorvakantie gaan naar Zuid-Limburg & de Eiffel. Daar heb ik echt zin in! Ook voor Coen en mij zal dit de eerste motorvakantie zijn.

SONY DSC

Hopelijk bevalt die vakantie zo goed, dat het de eerste is van veel meer. Zo lijkt ons Schotland ook erg gaaf om op de motor te doen of Noorwegen of Ijsland. De Ardennen natuurlijk niet te vergeten, of de Harz in Duitsland. Genoeg mogelijkheden dus 😉 Voorlopig blijf ik lekker motorrijden en genieten van die heerlijke vrijheid!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vertel me, wat denk jij?