Ik van A tot Z – A van Afvallen

afvallenWat is nu een beter onderwerp om deze serie mee te beginnen, in 2015, dan afvallen. Nee, het is niet een goed voornemen van mij, ik ben hier al jaren mee bezig.

“Jaren!?” Hoor ik je denken, ja dat klopt.

Halverwege 2011 woog ik 107 kilo, mijn gezondheid viel tegen en mijn conditie was in geen velden of wegen te bekennen… Ik slikte medicijnen voor mijn ijzertekort en had moeite met een simpele wandeling. Het duurde niet heel lang voor ik besefte dat er verandering moest komen, alleen hoe pak je dat aan..?

Mocht je interesse hebben in hoe krachttraining mij helpt bij het afvallen, lees dan de laatste twee alinea’s van deze blog 🙂

Veranderen, hoe dan?

Simpele veranderingen als minder eten en meer bewegen zijn moeilijker dan gedacht. Ik ging vaker wandelen, Coen en ik gingen weer judoën en ik probeerde veranderingen in mijn eetpatroon aan te brengen. De simpelste verandering die ik in mijn eetpatroon maakte was een goed ontbijt. Ik ontbeet al elke dag, maar met vla en ontbijtkoek met boter. Niet met yoghurt of 7-granen pap waar ik op overstapte. Deze kleine verandering zorgde er voor dat ik in een half jaar tijd 3 kilo verloor, terwijl ik daarvoor alleen maar aankwam.

Ga door dan!

Hoewel het voor mij al een flinke overwinning was, wist ik dat ik er nog lang niet was. Er moest meer veranderen! In 2012 ging ik gewoon door met judo en jiu-jitsu, ik had de grootste moeite om mee te komen in de lessen, niet qua niveau maar wel qua conditie. Elke warming up hield ik niet vol en soms lag ik zonder adem en met een bonzend hart langs de kant om bij te komen. Heel pijnlijk voor mijn ego, ik wilde door kunnen gaan! Maar mijn lijf wilde niet.. Door dit jaar nog iets beter op mijn voeding te letten en veel minder te snacken verloor ik in 12 maanden tijd 10 kilo. Daar deed ik het voor!

Het gaat niet altijd over rozen..

In 2013 had ik een ‘terugval‘, inmiddels zat ik op 94 kilo en wist dat ik verder kon afvallen. Helaas kwam ik die zomer aan, het was het jaar waarin ik ging afstuderen en door de stress at ik meer en snackte ik heel veel… In oktober besloot ik na lang denken om me in te schrijven bij de lokale sportschool om te gaan fitnessen. Coen ging ook meedoen, aangezien ook hij moest afvallen, zo konden we elkaar motiveren. Doordat ik ging fitnessen viel ik in twee maanden 3 kilo af. Ik was blij, maar het was niet waar ik op had gehoopt, ik hoopte op zeker 5 kilo..

Kom op, we beginnen gewoon opnieuw!

myfitnesspalIn 2014 besloot ik nóg kritischer naar mijn eten te kijken. Ik ging een voedingsdagboek bijhouden met de app MyFitnessPal. Hier kon ik een doel instellen en de app bedacht daarop hoeveel (of hoe weinig) calorieën ik moest eten om af te vallen. Naast het fitnessen, wat voornamelijk cardio was en wat krachtoefeningen, verloor ik in 10 maanden tijd 6 kilo. Het ging mij echter nog niet hard genoeg en de motivatie begon af te zwakken. In oktober van 2014 besloot ik samen met Coen een nieuw trainingsschema te vragen bij de fitness. We zochten meer uitdaging en vooral meer vooruitgang dan wat we tot nu toe hadden geboekt.

Krachttraining!

Sinds een tijdje was ik op zoek gegaan naar informatie over krachttraining en of dat wel zou helpen bij afvallen. Ik wilde sowieso sterker worden, want ik was al lang niet meer zo sterk als ik ooit was geweest. Ik volg nu een paar maanden een paar Youtubers die aan Powerlifting doen. Eén daarvan is ChelseaLifts, een van de weinige vrouwelijke powerlifters. Voor mij persoonlijk een goede motivator, de meeste fitness channels op Youtube worden namelijk gemaakt door mannen.. Door Chelsea werd ik serieus geïnteresseerd in krachttraining (denk hierbij aan deadlifts, squats en bench press) en macro tracking (secuurder eten loggen). Gelukkig kregen we in het nieuwe schema de deadlift en de squat erbij, yess!

En nu?

Ik merk nu, na ruim twee maanden krachttraining, dat mijn lichaam een stuk strakker wordt. Ik begin spieren te zien en aan mijn kleding merk ik het meeste. In de afgelopen twee maanden ben ik nog eens 2 kilo afgevallen, maar deze twee kilo tonen veel beter dan de andere kilo’s. Ik ben van kledingmaat 48 in 2011 (zowel boven als onder) naar maat 42 terug gegaan. Dat is 20 cm rond mijn buik en 10 cm op mijn heupen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In totaal ben ik in totaal al 20 kilo kwijt (weeg nu 86,5 kilo), maar ik weet dat als ik nóg een jaar doorzet ik sowieso nóg 10 kilo kan kwijtraken, misschien zelfs wel meer. December was een slechte maand, maar ik ben niet aangekomen (dat is al een overwinning). Dus in januari, wanneer het ‘gewone’ leven weer begint, ga ik weer meer focussen op eten en sporten.

En ik heb er zin in!

Vertel me, wat denk jij?